Szolgáltatások
LongiKid© Komplex Vizsgálat
Ma Magyarországon a Longitudinális Komplex Vizsgálat egyedülálló neuro-szenzomotoros teszt, amely alkalmas 3 hónapos és 11 éves kor közötti gyermekek állapotfelmérésére. Mivel már pici babákkal is felvehető, lehetővé teszi az eltérő fejlődésmenet korai kiszűrését, ezáltal a korai intervenciót és célzott fejlesztést. A LongiKid© egy olyan vizsgálat, amely alkalmas a gyerekek mozgásos, kognitív, figyelmi és pszichés-szociális fejlődésprofiljának jellemzésére. Így pedig azonosíthatóvá válnak az eltérően fejlődő területek és funkciók, illetve az idegrendszer érésének zavarai.


Hogy zajlik a vizsgálat?
A konkrét vizsgálatot megelőzi egy konzultáció (amely igény szerint történhet telefonon, személyesen vagy online formában is) és egy részletes anamnézis felvétel. Az erre vonatkozó adatlap/szülői kérdőív általában e-mailben kerül kiküldésre, de minden esetben személyesen is átbeszéljük a tartalmát.
A vizsgálat időtartama annál hosszabb, minél idősebb a kisgyermek. Idősebb gyerek esetében a 90-120 percet is elérheti, a gyermek együttműködésétől függően. Cserébe viszont az eredmények is pontosak, differenciáltak és több fontos területet ölelnek fel. Úgy, mint idegrendszer érettsége, mozgáskoordináció, feladattudat, figyelem, térbeli tájékozódás, testvázlat, jobb-bal kéz dominancia, irányok megkülönböztetése, taktilis terület, ritmus-sorrendiség, szenzoros (érzékszervek által történő) feldolgozás.
Természetesen a szülők jelen lehetnek a vizsgálaton, viszont arra kérjük őket, hogy csupán csendes megfigyelőként vegyenek részt, igy kaphatjuk a legpontosabb eredményeket.
Hogy zajlik a kiértékelés?
A vizsgálat végeztével röviden átbeszéljük a kisgyermek teljesítményét, viszont a pontos kiértékelés egy hosszadalmasabb folyamat, amely egy program segítségével történik. És amelynek eredményéről megbeszélés szerint egy későbbi időpontban tájékoztatom a szülőket. Ekkor kerülhet sor az egyénre szabott terápiás tornasor átbeszélésére, betanulására is.


Egyéni TSMT terápia
TSMT terápia, azaz Tervezett SzenzoMotoros Tréning, amely egy neuro- és szenzomotoros vizsgálatokat figyelembe vevő, több száz fejlesztő feladattal rendelkező, speciális eszközökkel végzett, egyénre szabott mozgásterápiás lehetőség. Hatásmechanizmusa alaposan kidolgozott. Edzéselméleti szabályokat figyelembe vevő módszer, melynek megalkotója dr. Lakatos Katalin Ph.D.
Egyszerűbben megfogalmazva egy olyan mozgásterápia, amely az idegrendszerre gyakorolt hatása révén, újraszervezi, újrahuzalozza a neurológiai (idegrendszeri) alapokat. Ez pedig jótékonyan hat többek között a mozgásra, a viselkedésre, kognitív teljesítményre, figyelemre, a beszédre, pszichére. De az együtt töltött idő és közös torna révén még a szülő-gyermek kapcsolatra is.
Tervezett, mert az adott gyermek tünetegyüttesére, vizsgálati eredményeire van szabva.
Szenzo, mert a szenzoros rendszerekhez, azaz az érzékszerveinkhez kapcsolódik, azokra van hatással a speciális (hiánypótló) ingerek bejuttatásával.
Motoros, mert mozgásos feladatokkal fejleszt.
Tréning, mert edzéssel, azaz heti rendszerességgel végzett mozgással történik a terápia.
A terápia az alábbi tünetek esetén tud segíteni
A teljesség igénye nélkül a leggyakoribb okok, amelyekkel terapeutához fordulnak a szülők:
- megkésett beszédfejlődés, beszédindítás elősegítése
- megkésett, lassú, eltérő mozgásfejlődés ( pl.: a baba nem emeli a fejét, nem szeret hason lenni, nem vagy csak később fordul, kúszik, mászik, nem áll fel, nem kezd járni időben)
- a kisgyermek mozgása „ügyetlen”, koordinálatlan, nem harmonikus, darabos, gyakran elesik, botladozik, gyorsan elfárad
- fél az egyes mozgásformáktól (pl.: mászókázás, hintázás, csúszdázás)
- a test két oldala nem egyenlő mértékben vesz részt a mozgásban
- nehezen sajátít el új mozgásformákat
- nem tud labdát elkapni, dobni, pattogtatni
- túl laza/túl feszes izomzat
- figyelmét nem köti le semmi, vagy csak nagyon rövid ideig
- túlságosan érzékeny egyes ingerekre (fény, hang, íz, egyes ruhák anyaga, címkék..)
- kevésbé reagál egyes ingerekre (hirtelen hangos zajra sem reagál, sok forgás után sem szédül…)
- tanulási problémák
- viselkedési problémák
- beilleszkedési nehézségek
- nehezen irányítható
- agresszió, dührohamok előfordulása
- szorongás, visszahúzódás
Az egyéni terápiáról
A TSMT egyik formája az egyéni terápia. A terapeuta által egyénre szabottan összeállított tornasort, az adott sorrendben kell elvégezni hetente minimum három alkalommal otthon vagy terapeutával. A heti több alkalommal elvégzett torna teszi lehetővé, hogy a terápia intenzív és hatékony legyen.
Ez történik a terápia hatására
Általánosságban elmondható, hogy a TSMT javítja a gyermekek érzékelését, azaz a környezetéből vagy saját testéből érkező ingerek felfogását, azonosítását, feldolgozását. Beindítja, javítja a beszéd fejlődését, a koncentrációt, a figyelmet. Javítja a statikus és a dinamikus egyensúlyt, mozgáskoordinációt. Ezáltal rendezettebbé és harmonikusabbá teszi a mozgást. Fejleszti az önuralmat, irányíthatóságot, együttműködő készséget, ezáltal pedig a kisgyermek társas kapcsolataira is pozitív hatással van. Kiegyensúlyozottabbá válik, alkalmazkodóbb lesz és jobban megbirkózik az új helyzetekkel is. Jobban megy neki a tanulás. Mindezek pedig hosszú távon kedvező hatással lesznek a további életére is.
A terápia célja
Röviden összefoglalva az, hogy a hiánypótló ingerek bejuttatásának hatására a gyermekre jellemző tünetek csökkenjenek, enyhüljenek, esetleg teljesen megszűnjenek. Idegrendszere érettebbé váljon és így képességeinek és életkorának megfelelően tudjon teljesíteni.
Az alábbi eszközökre lesz szükség
A terápia összeállítása során igyekszem figyelembe venni az otthoni helyszín sajátosságait. Az alábbi alapeszközökre viszont biztosan szükség lesz:
- gördeszka (legjobb a kimondottan TSMT-hez használt szélesebb, egyenes, fix kerekű deszka)
- billenőlap (60×60 cm)
- nagylabda (minimum 95 cm átmérőjű)
Egyéb eszközök, amelyekre szükség lehet:
- pléd, függőágy (hintáztatáshoz)
- szobai tarmbulin
A terápia menete röviden összefoglalva
- Telefonos, e-mailes megkeresés, időpontegyeztetés.
- A kitöltött szülői kérdőív(ek) visszaküldése még a személyes találkozás időpontja előtt.
- Felmérés- LongiKid© Komplex Vizsgálat, valamint az előzmények, tünetek, szülői kérdőív(ek) átbeszélése egy személyes találkozás alkalmával.
- A szükséges eszközök beszerzése után a második személyes találkozás alkalmával megtörténik az első tornasor betanulása.
- Megbeszélt időpontban (2-4 hét elteltével) kontroll. Ekkor megbeszéljük az addigi tapasztalatokat, felmerülő kérdéseket, javítjuk az esetleges hibákat, ha szükséges módosítunk a tornán.
- A 8 hetes torna után, (ha szükséges) a következő tornasor betanulása.
A meghatározott számú tornasor után visszamérés javasolt. (A fejlődés, az elért szint pontos megállapítása érdekében.)
Csoportos szenzomotoros torna
A csoportos szenzoros torna eredményesen fejleszti a gyerekek idegrendszerét és egyúttal izgalmas élményt, játéklehetőségeket nyújt számukra.
A foglalkozásokon a gyerekek aktív részvételükkel, saját mozgásélményeik megtapasztalása által észrevétlenül és játékosan fejlesztik idegrendszerüket. A változatos, sokféle tevékenységet felkínáló játékfolyamatba a gyerekek örömmel kapcsolódnak be, élvezik és lelkesen teljesítik a feladatokat, a kialakított pálya kihívásait. A rendszeresen végzett torna pedig fejleszti az egyensúlyérzéket, a térérzékelést, a testtudatot, mozgáskoordinációt, figyelmet. A feladatok teljesítése sikerélményt nyújt a gyerekek számára ezzel is növelve önbizalmukat, magabiztosságukat. Nem elhanyagolható szempont, hogy a csoportos torna során fejlődik a szociális készségük, feladattudatuk, irányíthatóságuk és együttműködő készségük is.
A 4-6 fős csoportok korosztályok és fejlettségi szint alapján kerülnek kialakításra. A foglalkozáson, sokféle eszközt használunk. Labdát, babzsákokat, karikát, trambulint. A gyerekek kúsznak, másznak, ugrálnak, alagútba bújnak, bójákat kerülnek, egyensúlyoznak, célba dobnak, lógnak, hintáznak. Mindeközben alkalmazkodnak egymáshoz és a szabályokhoz.
A torna általában a szülők jelenléte nélkül történik. Ez alól kivételt jelentenek a totyogó vagy baba csoportok. A csoportok kialakítását minden esetben vizsgálat (LongiKid©) előzi meg.




Iskola előkészítő foglalkozás
Először is fontos tisztázni, hogy mi az iskolaérettség
Az iskolaérettség a gyerkőc fizikai, érzelmi, értelmi és szociális alkalmasságát jelenti, amely alkalmassá teszi az iskolai elvárásokhoz való megfelelésre.
A kisgyerek akkor fogja sikeresen venni az iskolai akadályokat és akkor nem lesz számára kudarc az első osztály, ha megfelel ezeknek az elvárásoknak. Egy küzdelmekkel teli, sikerélmények nélküli iskolakezdés elveheti a kedvét a további tanulástól. Érdemes ezt átgondolni.
Az iskolaérettség legfőbb feltételei
Testi érettség: jó ha legalább 120 cm magas és minimum 18 kg. Kezdenek potyogni a tejfogai. Kialakult a jobb vagy balkezesség és a végtagjai egymástól függetlenül képesek mozogni, ez ugyanis nagyon fontos az íráshoz.
- Figyelem: 15-20 percig képes koncentrálni még olyan dologra is, ami nem annyira érdekes és izgalmas számára. Ez elengedhetetlen lesz az új ismeretek elsajátításához.
- Mozgás, egyensúly, térérzékelés: Nagymozgásai koordináltak, alapmozgásokat, mint például kúszás, mászás, lábujjhegyen járás, szökkenések, stb. össze tudja rendezni, megfelelő egyensúlyérzékkel rendelkezik. Nagy jelentősége van, hogy ezeket a mozgásokat könnyedén kivitelezze, hiszen, ha arra kell az energiáit összpontosítania, hogy ne essen el, akkor bizony kevesebb energiája marad az iskolai teendőkre. Fontos, hogy ismerje az irányokat. Ez elengedhetetlen az íráshoz, olvasáshoz.
- Beszédkészség: Képes összefüggő mondatokkal kifejezni gondolatait, és végig tud hallgatni másokat. Fontos a beszédhibák mielőbbi javítása, mert ez bizony nagyon megnehezíti a helyesírást. Hiszen a kisgyerek úgy írja le a szavakat, ahogy kimondja. Ha pontatlanul ejt egy-egy hangot, akkor azt helytelenül fogja leírni is.
- Szocializáció, társas kapcsolatok: Képesnek kell lennie a másokkal való együttműködésre (társak, tanítónénik) és a szabálykövetésre. Kell, hogy rendelkezzen feladattudattal, felelősségérzettel. Bírnia kell némi monotóniát is.
Az iskola nagy változást jelent az óvodai évekhez képest. Hiszen a fentieken kívül már nagyobb önállóságra is szüksége van a gyerkőcnek.
A komplex iskola előkészítő program átmenetet, hidat képez az óvoda és az iskola között.
A foglalkozás során fejlesztésre kerül minden fő képességterület, amelyekre szükség lesz a könnyebb iskolai beváláshoz. Úgy, mint a figyelem, emlékezet, nagy-és finommozgások, grafomotorika, beszéd és szókincs, térbeli és síkbeli tájékozódás, az érzékszerveken keresztül történő észlelés, ritmusérzék és sorrendiség, logikus gondolkodás, összefüggések felismerése.
Mindezt játékos formában tesszük, változatos eszközökkel és sok-sok mozgással kiegészítve.
A fejlesztés egyénileg, vagy 2-6 fős kiscsoportban zajlik.
Tornáztatás terapeutával
Minden szülő, minden család más és más. Valahol nagyon könnyen és zökkenőmentesen beépül a napirendbe a torna. Előfordulhat azonban olyan is, hogy ez nehezebben megy, vagy valamilyen okból kifolyólag nincsen lehetőség otthon megcsinálni a hetente előírt darabszámban a tornát. Lehet, hogy (főként a folyamat elején, amíg új a mozgásforma) bizonytalan a szülő, hogy pontosan kivitelezik-e a feladatokat. Nyugodtabb lenne, ha a terapeuta jelenlétében, az ő teljes vagy részleges együttműködésével folyna a torna.
Ilyenkor lehetősége nyílik a szülőknek, arra, hogy 1-1- otthoni tornát kiváltsanak a terapeutával való tornáztatással. Ezek az alkalmak 30-45 percet vesznek igénybe.

