Tünetek

Amikre érdemes figyelni

Manapság egyre többször hallani a gyerekek kapcsán, hogy „éretlen az idegrendszere”. Ez a kifejezés ijesztő és nyugtalanító lehet a szülők számára. De mit is jelent ez valójában, és hogy tudjuk ezt mihamarabb észrevenni?

Amikor azt mondjuk valakiről, hogy „éretlen” azon azt értjük, hogy nem hozza az életkorától elvár teljesítményt, hanem úgy viselkedik, mintha fiatalabb lenne. Az évezredek során kialakult egyfajta fejlődési ritmus az életünkben. Bár minden ember más, de nagyjából megvannak a mérföldkövek, amelyekhez bizonyos életkoronként a gyermekek (és a felnőttek is) eljutnak. Ilyen például az, hogy a baba nagyjából 3 hónaposan emeli a fejét, 6 hónaposan átfordul, 12 hónaposan feláll, 18 hónaposan kimond néhány szót, stb. Ha ezeket egy kisgyermek nem hozza a szülőknek nem árt gyanakodniuk, hogy esetleg organikus éretlenség húzódhat a tünetek mögött. Azaz a kisgyermek idegrendszere nem rendelkezik a megfelelő mennyiségű és minőségű neuronális kapcsolattal. Az idegsejtek (neuronok) nagyon fontosak, mert felelősek azért ahogy feldolgozzuk a világot és ahogy reagálunk rá. Egyszóval nagy szerepük van abban, hogy minél teljesebb életet élhessünk.

Úgy is el lehet képzelni, mint egy autópálya és egy földút közötti különbséget. Ha autópályán megyek sokkal gyorsabban és simább úton eljutok a célomhoz. Míg, ha földúton kényszerülök haladni, az sokkal lassabb és zötyögősebb lesz. Így működik az idegrendszerünk is. Ezért fontos a benne lévő szinaptikus kapcsolatokat (úthálózatokat) létrehozzuk és megerősítsük.

Kisgyermekek esetében erre az egyik legfontosabb eszköz a mozgás.

Miért jó, ha kiderül az éretlenség

A válasz nagyon egyszerű. Ez lehetőséget biztosít, hogy megértsük a kisgyereket és azt, hogy bizonyos dolgokat nem lustaságból, butaságból vagy nemtörődömségből tesz vagy nem tesz, hanem azért mert aktuálisan erre képes. Ha ezt megértettük akkor nagy lépést tettünk afelé, hogy segíthessünk neki.

Az alábbi táblázatban életkoronként összefoglalva áttekinthetőek a legfontosabb tünetek, amelyek az idegrendszer éretlenségére utalhatnak. És amelyekre fontos odafigyelni.

Az organikus éretlenség főbb tünetei

0-3 éves kor között

Motoros (mozgás) területen

  • Tartós táplálkozási, nyelési, szopási nehézség
  • Eltérő izomtónus (túl laza, túl feszes)
  • Megkésett, felgyorsult, eltérő mozgásfejlődés (pl.: nagyon korán elkezd járni, későn ül fel…)
  • A mozgásfejlődés egyes szakaszainak hiánya vagy felcserélődése. (pl.: előbb áll fel és utána kezd mászni)
  • Egyensúlyi gyengeség / zavar
  • Aszimmetria a test két oldalának használata között
  • Furcsa, sztereotíp mozgások (Akaratlagos, ismétlődő, de nem célszerű mozgások. Pl.: fejét sokszor, sok ideig rázza, forgatja, ugrálva közlekedik, ülve folyton hintázik…)
  • A csecsemőkori reflexek tartós fennmaradása
  • Kóros együttmozgások spontán jelentkezése
  • A finommotorika késése / éretlensége
  • A beszédmotorika beindulásának késése
  • A szem-kéz koordináció hiánya, eltérései
  • A motoros (mozgásos) játékok hiánya, rövidsége
  • A mozgásutánzás megjelenésének késése / eltérése / hiánya

Pszichés – kognitív területen

  • Alvászavar (elalvás, átalvás nehézségei)
  • Az észlelési funkciók gyengesége / lassúsága
  • A környezetből vagy a saját testből származó ingerek feldolgozásának, értelmezésének késése, gyengesége
  • A figyelem rövidsége, gyengesége, elterelhetősége
  • Beszédértési problémák
  • A kommunikációs igény kialakulásának késése / eltérése
  • Megkésett beszédfejlődés
  • Nehezen motiválható
  • Önmaga ellen fordul (pl.: üti magát, ha szerinte valamit rosszul csinál)
  • Az ok-okozati gondolkodás megjelenésének késése
  • A szerepjáték megjelenésének hiánya (babázás, boltos, orvosos játék…)
  • Szobatisztaság késése

Szociális területen

  • Nehéz megnyugtathatóság (sokat és hosszan sír, ringatás sem segít)
  • Kötődési zavarok (nem szereti ha hozzáérnek, bizalmatlan)
  • Az együttműködési készség csökkent / kiszámíthatatlan volta
  • Érzelmek megosztásának, felfogásának eltérése / hiánya
  • Irányíthatóság nehézsége
  • Tiltás meg nem értése / be nem tartása
  • Akaratos, öntörvényű viselkedés
  • Agresszió
  • Autoagresszió (önmaga ellen irányuló)
  • Dührohamok
  • Játszmák
  • Önkontroll gyengesége

3-7 éves kor között

Motoros (mozgás) területen

  • Mozgáskoordináció gyengesége

  • Pontatlan mozgás-kivitelezés

  • Nehezen tanul új mozgásformákat (pl.:úszás, biciklizés)

  • Lassú mozgástempó

  • Erőadagolási problémák

  • Ügyetlenség

  • Iránytévesztés, tájékozódási zavar

  • Grafomotorika gyengesége (rajz, íráskészség)

  • Akadályozott beszédfejlődés

  • Hiperaktivitás

  • Túlzott passzivitás (nem bevonható a tevékenységekbe)

  • Gyenge mozgáskontroll

  • A veszélyérzet túlzott vagy csökkent

Pszichés – kognitív területen

  • Emlékezeti gyengeség

  • Nem tud egyszerre több dolgot csinálni (pl.: enni és figyelni a beszélgetésra), mivel bizonyos mozgások nem automatizálódtak nála

  • Belátáson, tapasztalaton alapuló gondolkodás megjelenésének késése, lassúsága

  • Testrészek ismeretének, a térbeli tájékozódásnak, jobb-bal kéz dominanciájának gyengesége

  • Diszlexia, diszkalkúlia veszélyeztetettség

  • Szorongás, depresszió, fóbiák

  • Szobatisztaság késése, gyengesége

Szociális területen

  • Nehezen érti meg és fogadja el a szabályokat

  • Nehézségek a leválások, kötődések dinamikájában (Pl.: nehéz óvodai beszoktatés)

  • Segítség elutasítása

  • Kiszáll a feladathelyzetből

  • Gyenge viselkedéskontroll

  • Korlátozott szociális készségek

7-11 éves kor között

Motoros (mozgás) területen

  • Írásmozgás éretlensége, gyengesége

  • Mozgások, sportági alaptechnikák elsajátításának nehézségei

Pszichés – kognitív területen

  • Tanulási zavarok (írás, olvasás, számolás terén)

  • Lassú, nehézkes tanulási tempó

Szociális területen

  • Nehezen érti meg és fogadja el a szabályokat

  • Kiszáll a feladathelyzetből

  • Gyenge viselkedéskontroll

  • „Áldozat”, „bohóc” vagy „agresszor” szerep